En kväll i Nerja.

Vi är både hungriga och småfulla. Vi har precis lämnat vår terass med utsikt över vad som känns som hela jävla Medelhavet. Jocke blandade sangria och vi satt där och pratade och fnissade i flera timmar, trötta av både vattenbrist och solsting. Men nu befinner vi oss inne i stan och Lisa har precis googlat upp ett litet tapasställe. Hon kan det där med att hitta restauranger efter otaliga hungersnödar med bandet på turné. Vi kikar in. Det är ingen stor restaurang, knappt plats för trettio (om ens det?) gäster. Turligt nog var ett sällskap sena och vi fick deras runda bord mitt i restaurangen. Innan vi knappt satt oss beställer vi in sex mojito, varsinn åt oss alla. Spansk musik skriker ur högtalarna. Det är toksvettigt inne på restaurangen (och överallt egentligen) och man får näst intill häva i sig drinken för att palla hettan.
 
Vi får in några laminerade menyer på spanska och bestämmer oss för ett femtontal rätter. Servitören skriker högt på spanska in mot köket efter varje tapasrätt vi beställer. Vi beställer mer öl. Understryker hela tiden hur tacksamma vi är över att vara här tillsammans, hur fint vi har det. Det är svårt att ta in.
 
Maten kommer in. Mängder med mat. Blir mätt bara av att titta på det. Under tiden vi trycker i oss börjar servitören spela gitarr och sjunga för alla gäster. Ljusen brinner. Det rycker i speltarmen i halva sällskapet. Och alltså, jag har kompisar som (efter viss påtryckning av andra halvan av sällskapet) grabbar gitarren och börjar sjunga stämsång tillsammans. Restauranggästerna stannar till. Jag inser nu att jag antagligen skulle druckit mer vatten under dagen för att ladda upp för nattens tjutfest. Kvällen fortsätter. Låt efter låt. Vi äter tills vi storknar. Beställer in fler öl. Det är så himla himla fint och jag gråter inte bara av musiken utan det faktum att de här fem är mina fina vänner. Tänk att jag får ha de här fina i mitt liv.
 
Vi blir fulla och åker taxi hem sent. Dricker Baileys och pratar om rymden. En kväll i Nerja.
 
 
 
Resor, Sånt som hänt | |
Upp