Andrahand

Har hittat mina favorit-secondhander (gillar verkligen inte ordet loppis, skäms lite för det ordet) i närheten av där vi bor. Har länge vetat om dem, men förr inte gett dem speciellt mycket tid. Min närmsta och nyfunnaste (?)(!) är Myrorna på Hornsgatan. En ganska liten butik men med roliga små fynd om man tittar noga. Hittade inget där idag, men för någon vecka sen köpte jag en nice band-tisha för 45 spänn. Det går alltså att hitta fynd även i denna stad, trots att Stockholm bör anses som en mer modemedveten stad än Mjölby med omnejd, där jag vanligtvis fyndar mest.
 
Nästa favorit-secondhand är Stadsmissionen, också på Hornsgatan. Har gått in i den flertalet gånger och sällan hittat något, men idag gav jag mig fasen på att jag faktiskt skulle leta noga. Där färgsorterar de kläder vilket jag initialt inte gillar, just för att jag aldrig typ "letar efter något rött". Handlar bara randomgrejer jag råkar hitta. Men nu gav jag efter och kikade lite ändå. Hittade på så sätt en marinblå långklänning med små vita blommor för 45 spänn. Har handlat på mig en del klänningar, kjolar och liksom öppna klänningar (dvs långa klänningar med knappar hela vägen som jag tänkt att jag ska ha öppen och typ jeans och t-shirt till) men varit ganska dålig på att använda det, trots att jag tycker det är fint. Hoppas jag kommer komma igång mä't nu när det börjar bli varmt (att jag ens kan skriva denna mening nu - att det börjar bli varmt, iih). 
 
Ytterligare ett tips (inte för att någon bett om det) är att kika på den klädstången som brukar stå utanför provrummen. Kläder som någon eventuellt modemedveten person provat men inte tyckt passat går där att finna! Hittade på denna stång en kort tajt randig t-shirt som kommer bli superfin med enkla svarta tajta jeans. Dessutom fanns där en retro-sport-blus/skjorta i blå och röda ränder på vit botten (säger man ens så). Kommer också antagligen passa bra till svarta jeans (och inte typ vida ljusa, då blir det för 80-tal) eller kanske jeanskjol. 
 
Dagens sista second hand blev Emmaus på Peter myndes backe (tvärgata till Götgatan). Där brukar det vara mycket folk och lite rörigt, vilket resulterar i dåligt med örk för min fyndinstinkt. Men, jag spädde på samma jävlaranamma som på tidigare nämnda Stadsmissionen och hittade en, likt tidigare nämnd (igen), öppen klänning. Denna hade axelvaddar vilket är något jag alltid klipper bort. Känner mig inte 100 redo för detta fynd, då jag knappt använder de öppna klänningar jag redan har. Men, det är något så jägarns fint med dem, så de får snällt hänga kvar i garderoben ändå. 
 
Egentligen hade jag tänkt i ganska korta drag berätta att den dag som idag var en hejdunrandes sådan då jag både fyndat, sprungit (i linne!), fått hem en Anton redan vid 14:30 och har familjen på ingång. Men så blev det en secondhand-review istället. Så kan det bli. 
 
 
Hittade denna t-shirt/klänning på Stadsmissionen på Skånegatan för 95 spänn förra veckan (lite dyrare där, men man hittar alltid något när man går dit). Jag köper aldrig nya kläder längre (förutom underkläder och typ badkläder) vilket har gett mig fritt spelutrymme att handla hejvilt på secondhand. Men efter dagens räd kanske jag borde börja passa mig även där.
 
Kläder | |
Upp