I en ford på Gotland pt 1

 
 
Vi hyrde bil, billigt nere vid hamnen. Visste att vi skulle ha så mycket sömn i kroppen att vi var tvunga att ställa klockan kvällen innan, trots att det var ett sent inställt sådant. Vaknade således i den svala källaren, en stund innan vi skulle infinna oss vid hyrfirman. Vi tog cyklarna ner dit, mötte upp en ung gotlänning på kontoret som vägrade ens titta på mig. Han frågade om körkort och trots att jag är övertygad om att det i hans förfrågan var underförstått att endast personen med snopp i vår duo skulle behöva visa gjorde jag det också. Han ägnade det inte en millisekund, körkortet. Jag ställde en fråga, som för att bevisa min existens i rummet, varpå han svarar genom att fortsätta titta på Anton. 
 
Vi åkte till ICA och köpte frukost. Bestämde oss för att vi endast fick använda oss utav old school papperskarta. Valde en väg som löpte längst med havet ända upp till Fårö. Vid varje skylt som dök upp övade vi på gotländskan, vissa skyltar kändes nästan som gjorda för det. Lauters, Roma, Ljugarn. Vackra, fula, gamla, nya stenhus flög förbi längst med vägkanten. Så ödsliga och fridfulla. Hur skulle man må om man bodde här?
 
Vi stannade till vid Blå Lagunen. Hade det varit lite varmare och hade jag inte glömt min bikini hemma hade jag hoppat i, skurit fötterna på de vassa kalkstenarna. Vi hoppade in i bilen igen och åkte mot Fårösund.
 
 
Bilder, Resor, Sånt som hänt | |
Upp