Love in the milky way

Jag blir inspirerad av att läsa speciella texter, en författare som "leker med orden" (så himla töntigt uttryck). Läser just nu Karismasamhället - en roman av Elis Burrau. Väldigt speciell, men börjar komma in i den. Facebookade honom och mina fördomar säger att han är en typisk ung stockholmare med den rätta 90-talsstilen som gäller nu. Men, vad gör väl det, det är fint att läsa hans bok i alla fall. Har upptäckt att jag gillar de små detaljer i böcker där författaren namedroppar en bok, film, kändis som läsaren, i detta fall jag, kan googla upp. Återupplivade exempelvis mitt minne genom en googlesökning på Siri Derkert som skapat det viktiga konstverket på Östermalms tunnelbanestation med den så kallade Fogelstadgruppen som skapade Sveriges första medborgarskola för kvinns.
 
Jag ska snart möta upp Lisa och köpa massa bubbel, för på fredag fyller vi år och ska ha samkväm hos mig på Gärdet. Nu tänkte jag skriva att jag rensat avloppet tills dess, men det behövde ju faktiskt göras ändå. När jag badat har det milt sagt runnit ut lite vatten över golvet när jag tappat ut vattnet, vilket lett till att jag får sitta kvar i badet som en nakenfis och tömma ut lite i taget. I förrgår när Anton och jag badade mötte vi problemet i vitögat och jag lyckades övertala honom att rensa avloppet åt mig nästa gång han kom till Stockholm. I utbyte mot ett påskägg! Ha! Bästa bytet någonsin tänkte jag. Men när jag kom hem igår tog jag mig i kragen och konstaterade för mig själv att jag fixar ju sånt själv. Jag har ju fixat sånt själv jämt. Bytt elkontaktsgrej till lampan i hallen, tagit isär rören under handfatet, bytt lysrör (skrev ljusrör först, heter det så?) på toaletten. Lysröret på toaletten är förresten en historia i sig, det tar nu säkert sex sekunder innan det tänds från det att man tryckt på knappen? Nåväl, jag rensade i alla fall mitt avlopp själv igår. Hade en så hemskt dröm om avloppen i veckan förresten. Drömde att jag var supermätt och skulle rensa det, och sen när jag liksom rotat fram avloppet i fråga så låg det massa hår och överkokt pasta där. Vaknade av att jag kände mig ännu mättare och mådde illa. Så obehaglig dröm.
 
Men, avloppet blev rensat, och det var inte speciellt jobbigt. Jag fixar ju sånt själv. Tillfredställelsen i att höra vattnet rinna genom rören efter badet var fan orgasmisk. Inte en droppe vatten rann ut över mitt badrumsgolv. Värt att nämna i sammanhanget är att jag alltså hellre skapat en vana i att ta undan min badrumsmatta varje gång jag badar för att slippa få den blöt efter varje bad. Inser nu att jag inte reflekterat över det speciellt mycket, att jag istället för att bara rensa avloppet på två sekunder hellre flyttar min matta varje gång. Men i och för sig, nu när jag läser det är det ju fan så mycket träligare att rensa avloppet än att ta bort en badrumsmatta. Men, om man summerar alla gånger jag gjort det blir det ju nästan lika jobbigt (böja sig ner (med ländryggsont dessutom), flytta bort mattan, bada klart, vänta ett bra tag tills golvet är torrt, lägga tillbaka mattan). 
 
Och där har jag skrivit en novell om mitt avlopp. Skulle egentligen ha lagt upp en bild på Anton med tillhörande Carlsberg och berätta hur jävla gött vi hade det i min soffa i fredagseftermiddag när vi snusade, drack öl och diskuterade massa sånt vi tycker är viktigt. Och körde varannan låt på Spotify. En av mina favoritaktiviteter, (kanske skrivit om förr?) där alla i sällskapet turas om att que-a låtar på Spotify. Då kan man sitta och chilldricka under tiden och liksom tvingas höra ny musik. Och kanske ett minne eller historia kopplat till låten. Jättebra grej.
 
Men, här sitter jag i trosor och lyssnar på Sarah Klang och ska möta Lisa om 25 minuter. Ska klä på mig.
 
 
Det jag tänker på, Musik | |
Upp