Bil mä pappa

När jag flyttade till min första alldeles egna lägenhet i Stockholm fyllde pappa och jag vår lilla lilla gröna Lupo med prylar och körde upp. Pappa tyckte det var så kul att allt precis fick plats. Min byrå, min jordglob, allt småplåttrigt skit jag packat med. Pappa sa att när man packar ett flyttlass ska det finnas en jordglob med. Han tyckte om tanken att man kunde se den genom fönstret när vi bilade upp. 

En annan gång tog vi minibussen upp bara han och jag. Han hade jobbat hela dagen och var trött, när han jobbade som sopgubbe började han så tidigt. Eftersom bussen var rymlig kunde man gå omkring i den, så mitt på motorvägen bytte vi förare från han till mig. Pappa drog på med gas, smet snabbt bak och jag hoppade in på förarsätet och tog över. Då var han stolt över oss, att vi löste det så smidigt, att vi inte behövde stanna i Nyköping eller så. Jag minns också så tydligt att vi körde om en riktigt gammal tantaluring som körde som, en riktigt gammal tantaluring. Vi svor över hennes bilkörning tillsammans.


Pappa | |
Upp